Com.: Niciun comentariu

Fericirea este un concept atat de central in viata, incat nu ne oprim de multe ori sa ne intrebam ce este fericirea si de ce ne straduim atat pentru a o atinge.

Oamenii ca specie se straduiesc in mod constant sa fie fericiti. Indiferent daca o cauta in sine sau din surse externe, fie ca o vad ca o dispozitie constanta vesela sau ca un sentiment de multumire linistita – oamenii sunt obsedati de fericire.

Nu este nici o surpriza faptul ca a aparut o ramura a psihologiei dedicata studiului fericirii si a altor aspecte pozitive si experiente de viata. Este chiar mai putin surprinzator faptul ca un mare numar de cercetari, din interiorul si din afara acestei ramuri, au fost dedicati aplicarii emotiilor pozitive pentru imbunatatirea vietii umane.

Definirea emotiilor pozitive

Emotiile joaca un rol semnificativ in viata de zi cu zi. Chiar si cei mai logici si detasati cercetatori simt si sunt influentati de emotii. Ca si fericirea, emotiile sunt o parte integranta a vietii care este greu de definit, sa nu mai vorbim de masurarea si cuantificarea emotiilor care se afla in noi, atat constient, cat si subconstient.

Cuvantul „emotie” poate insemna diferite lucruri pentru fiecare individ, dar definitiile utilizate in mod obisnuit in cercetari sunt cele alei Barbara Fredrickson si Michel Cabanac.

Psihologul pozitiv Fredrickson defineste emotiile ca „tendinte de raspuns multicomponente care se desfasoara pe o perioada relativ scurta de timp” care sunt clasificate in familii de emotii (cum ar fi furia, bucuria si interesul) (Fredrickson, 2001). In timp ce Cabanac exploreaza descrierile si semnificatiile ambigue ale „emotiei” care plutesc in constiinta noastra colectiva si defineste emotia ca fiind „orice experienta mentala cu intensitate ridicata si continut hedonic mare (placere / nemultumire)” (Cabanac, 2002).

In timp ce aceste doua perspective asupra emotiei sunt diferite, ambele vad emotiile ca raspunsuri mentale complexe la stimuli cu o valenta care se inclina spre pozitiv sau negativ.

Cele mai frecvent experimentate emotii pozitive sunt: Bucuria, Recunostinta, Seninatatea, Interesul, Speranta, Mandria, Inspiratia, Veneratia, Altruismul, Satisfactia, Usurarea, Afectiunea, Incantarea, Admiratia, Dorinta, Euforia, Fericirea si nu in ultimul rand, Dragostea.

4 Beneficii practice ale aplicarii emotiilor pozitive

  • Reduc stresul si sporesc bunastarea
  • Ajuta la dezvoltarea flexibilitatii in gandire
  • Cresc performanta si implicarea
  • Te ajuta sa faci alegeri sanatoase

8 Exercitii pentru a crea emotii pozitive

Mai jos am selectat 8 exercitii pentru crearea emotiilor pozitive, care ne vor ajuta la cresterea starii de bine si a gandurilor frumoase.

1. „Trei binecuvantari”

Acest exercitiu clasic de recunostinta este recomandat de Seligman (2011) in cartea sa „Flourish”. Ideea este un simplu exercitiu de jurnalizare. In fiecare zi, la sfarsitul zilei, scrieti aproximativ 3 lucruri – mari sau mici – care au mers bine pentru tine si de ce au mers bine.

Eu practic acest exercitiu in fiecare seara inainte de culcare cu copiii mei si am ajuns la „5 lucruri pentru care suntem recunoscatoare zilei de astazi”.

Acest exercitiu s-a dovedit a imbunatati simptomele depresiei intr-un interval de timp de cateva luni, dar intr-adevar, toti putem beneficia de reflectarea asupra a ceea ce a mers bine in fiecare zi. Experimentarea si savurarea momentului este o modalitate puternica de a va conecta cu sinele nostru interior intr-un mod pozitiv.

2. Mindfulness

In timp ce originea sa se regaseste in filosofia si meditatia antica budista, mindfulness si-a gasit drumul in viata moderna multumita unor avocati diferiti, cum ar fi Job Kabat-Zinn, care a dezvoltat reducerea stresului bazata pe atentie. Universitatea din Berkeley Greater Good Center ofera o imagine de ansamblu excelenta a dovezilor care sustin multe avantaje ale concentrarii atentiei.

Exista diferite tehnici care pot fi practicate pentru a va instrui creierul pentru concentrarea atentiei, unele exemple includ respiratia constienta si scanarea completa a corpului.

3. Meditatia „iubire si bunatate”

In cartea „Love 2.0”, Barbara Fredrickson descrie modul in care cresterea momentelor de iubire din viata ta – inclusiv compasiunea fata de tine – iti poate creste sanatatea, vitalitatea si bunastarea.

Auto-Compasiunea, un concept introdus si studiat extensiv de Kristen Neff, vizeaza invatarea de a te iubi si de a te sustine. Aceasta abordare a „iubirii de sine” s-a dovedit a influenta emotiile pozitive fata de noi insine, comportamentele si esecurile, precum si dezvoltarea bunatatii si compasiunii iubitoare pentru ceilalti.

Acest tip de meditatie este o metoda care poate fi introdusa in viata de zi cu zi pentru a incepe sa experimentezi fata de tine si fata de ceilalti.

Poti gasi meditatii simple ghidate pe internet, iar in timp iti poti construi propriile meditatii.

Sau pur si simplu propune-ti sa fii bun cu tine, sa-ti asculti nevoile corpului si sa te rasfeti zilnic macar pentru 5 minute.

4. Recadrarea

Modul in care interpretam lumea din jurul nostru influenteaza bunastarea noastra subiectiva. Dezvoltarea abilitatilor pentru a face fata adversitatilor ne ajuta sa devenim mai rezistenti si mai pozitivi.

Reivich si Shatté (2002) descriu o serie de pasi pe care ii poti urma pentru a examina si a reface evenimentele negative, care includ:

  • identificarea tipului de emotie experimentata,
  • identificarea capcanelor de gandire care ne impiedica sa vedem imaginea mai mare,
  • punand gandurile negative in perspectiva si
  • luarea de masuri pozitive.

Recadrarea este unul din elementele de baza ale programarii neuro-lingvistice (NLP), si joaca un rol esential in abordarea coaching-ului.

Celebrul vorbitor motivational Tony Robbins ne arata puterea de a schimba perspectivele in discursul sau TED „De ce facem ceea ce facem”.

5. Creati experiente pozitive

S-a demonstrat ca experientele pozitive, si mai ales impartasirea acestora cu altii, pot avea un impact durabil asupra emotiilor noastre. Experientele ne fac mai fericiti decat lucrurile materiale.

Intr-o chestiune similara, cercetarea a aratat ca ajutorul acordat altora ne face fericiti, fie ca il ajutam pe un coleg, pe un prieten sau pe un vecin in scurt timp, fie ca ne oferim sprijinul sau ca suntem voluntari in mod regulat. Actiunile aleatoare de bunatate reprezinta o modalitate usoara si deplina de a aduce emotii pozitive in viata noastra.

6. Postura si prezenta

Cand aveti nevoie imediat de emotii pozitive, atentia acordata limbajului corpului si ajustarea acestuia in consecinta poate fi benefica.

Cea mai recenta carte a lui Amy Cuddy, „Prezenta” (2016) si Ted 2012, „Limba corpului tau formeaza cine esti” explica modul in care postura noastra afecteaza emotiile noastre si impartaseste cum poti schimba rapid starea de spirit si construi increderea .

7. Sportul

Sportul reduce stresul si prin eliberarea de endorfine te face mai fericit. Daca iti place sa alergi din cand in cand, sa mergi la sala de fitness sau sa iti petreci timpul jucandu-te volei, baschet, fotbal sau orice altceva in aer liber, probabil ai observat ca mintea ti se curata aproape instantaneu. De asemenea, desi te poti simti obosit din cauza efortului fizic pe care il depui, parca te simti revigorat, sanatos si mult mai linistita.

Atunci cand faci exercitii sau pur si simplu te misti foarte mult, circulatia sangelui este accelerata, iar cantitatea de oxigen transportata catre creier este mai mare.

8. Joaca

Oricat ar parea de surprinzator, joaca si jocurile sunt foarte importante nu doar pentru echilibrul psihic al copiilor, dar si al adultilor, iar acestia ar trebui sa isi treaca in program ore special dedicate pentru practicarea lor. Ele ne fac sa ne simtim mai fericiti si mai impliniti.

Jocurile sunt o sursa inepuizabila de buna dispozitie. Cateva minute de ras cu pofta fac cat o jumatate de ora de exercitii fizice de rutina. Prin urmare, nu asteptati pana la concediu ca sa va distrati, nu va faceti planuri sofisticate, ci fiti spontani.

Deci hai afara la joaca! 🙂

Lasă un răspuns

Side bar